From the basement to the stadium

rock venues transformations in Buenos Aires 1965-1970

Authors

  • Ana Sánchez Trolliet Instituto de Historia, Teoría y Crítica de la Arquitectura y la Ciudad. Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Nacional de La Plata (HITEPAC - FAU – UNLP).

Keywords:

rock culture, Buenos Aires, musical venues, sixties

Abstract

Between 1965 and 1970 the first rockers in Buenos Aires set out a new way of presenting their musical compositions in public. During these years, their live performances took different forms with regard to the characteristics of the mise en scène and the place where these presentations took place. Sidewalks, bars, basements, social associations, cinemas, theaters and sports arenas, each offered a different way of making public their musical productions. Moreover, these changing formats not only conditioned the characteristics of the staging, but also the relationship between the audience and the artists and even, the interactions between the members of the public.

Downloads

Author Biography

Ana Sánchez Trolliet, Instituto de Historia, Teoría y Crítica de la Arquitectura y la Ciudad. Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Nacional de La Plata (HITEPAC - FAU – UNLP).

Socióloga, Universidad de Buenos Aires (UBA, 2006), Magíster en Historia y Cultura de la Arquitectura y la Ciudad, Universidad Torcuato Di Tella (UTDT, 2014), becaria Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), doctoranda en Ciencias Sociales (UBA). Miembro del equipo de investigación Arqueología de la Contemporaneidad. Cultura del Espacio y Cultura Política en la Ciudad Rioplatense (1966-2001) de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata (FAU-UNLP) y del equipo de investigación UBACyT, Políticas de consenso y tácticas de resistencia: Producciones culturales en dictaduras y posdictaduras en América Latina del Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (IIGG-FSOC-UBA).

References

Ábalos, E. (2009). Rock de acá. Los primeros años. La historia contada por sus protagonistas. Buenos Aires, Argentina: Cooperativa Chilavert Artes Gráficas.

Andrés, J. (1969). El último boom. Análisis Nº 423, 1969, p.59.

Ballent, A. (2005). Las huellas de la política. Vivienda, ciudad, peronismo en Buenos Aires, 1943-1955. Quilmes, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Fernández Bitar, M. (1993). Historia del rock en Argentina. Buenos Aires, Argentina: Distal.

Gradín, C. (2010). El futuro no llegó. La exposición por los 150 años de la revolución de mayo que pocos recuerdan. Suplemento Radar, Página/12, 12 de septiembre de 2010, pp. 20-21.

Grinberg, M. (2004). La Generación V. La insurrección cultural de los años 60. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Grinberg, M. ([1977] 2008). Cómo vino la mano. Orígenes del rock argentino. Buenos Aires, Argentina: Gourmet Musical Ediciones.

Kreimer, J.C. y Polimeni, C. (2006). Ayer nomás. 40 años de rock en la Argentina, 1966-2006. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Musimundo.

Manzano, V. (2010). Ha llegado la nueva ola. Música, consumo y juventud en la Argentina. 1955-1966. En Cosse, I.; Felitti, K. y Manzano, V. (eds.). (2010). Los ’60 de otra manera. Vida cotidiana, género y sexualidades en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Policía Federal Argentina (1969). Sección orden del día. Disposición Nº 176, ordenanza Nº 24.347. Reglamentación para los locales de baile. República Argentina: Ministerio del Interior.

Rycroft, S. (2011). Swinging City: A cultural geography of London. 1950-1974. Surrey, Inglaterra: Ashgate.

Santángelo, M. (2013). Un mundial a colores. Arqueología de un predio. En 2as. Jornadas Arqueología de la Contemporaneidad, Cultura Política y Cultura del Espacio en la Ciudad Latinoamericana (1950-200). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Schmitt, U. (1994). Una nación por tres días. Sonido y delirio en Woodstock. En Schütz, U. (Ed.). (1994). La fiesta. De las Saturnales a Woodstock. Madrid, España: Alianza Cien.

S/A. (1968). Mandioca: La madre de los chicos. La vida es como un long play. Análisis Nº 402, p. 459.

S/A. (1969). Beat en Patacón 99. Mientras llegue el día. Análisis Nº 445, p. 81.

S/A. (1969). Festivales. El costado secreto. Confirmado (octubre 1969), p. 42.

S/A. (1970). Tiempo Moderno. El Zucundúm una industria nacional. Confirmado Nº 243, p. 28.

S/A. (1965). Los dueños de la noche. Panorama Nº 30, pp. 112-113.

S/A. (1969). Melenudos del mundo uníos. Panorama Nº 112, p. 62

S/A. (1969). Beat Argentino. Primavera de las melenas. Panorama Nº 127, 1969, p. 57.

S/A. (1969). Cómo viven los hippies argentinos. Panorama Nº 137, 1969, pp. 26-29.

S/A. (1969). B.A.Rock. Revista Pelo Nº 9, 1969, p. 50.

S/A. (1969). La fiesta ha comenzado, Señoras y Señores Nº 5, p. 16.

S/A. (1970). Un cierto modo de amar, Siete días Nº 175, pp. 88-92.

Sempé, J. (1968). Experiencia. Primera Plana, 1968, Nº 271, p. 45.

Tartani, J. (2013). Velódromo. Suplemento M2, Página/12, 20 de abril de 2013, p. 2.

Villanueva, R. (1969). Tres espectáculos Beat. Buenos Aires, Argentina: Archivo Instituto Di Tella, CEA, Universidad Torcuato Di Tella, Caja Nº 14.

Anales 44(2): Sánchez Trolliet

Published

2014-09-12

How to Cite

Sánchez Trolliet, A. (2014). From the basement to the stadium: rock venues transformations in Buenos Aires 1965-1970. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 44(2). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/283

Issue

Section

Artículos