Redrawn images.

Juan Borchers and the space of representation in the Campo de los Milagros of Pisa, 1948-1962

Authors

Keywords:

representation, architectural theory, travel

Abstract

The journey of the Chilean architect Juan Borchers (1910-1975) through America and later in Europe and North Africa is a paradigmatic case of a catalytic experience that created new ways of representing space. These representations are the result of the critique of known techniques, the implementation of registration strategies, and the interpretation of architecture based on full-page images in books and theories of perception.
In the article the study of the Campo de los Milagros performed in 1948 by Borchers is exposed, where he differentiates between photography, the lens, and the eye, based on theoretical references of representation from Oswald Spengler, Henri Poincaré, and Adolf Hildebrand, ending with the recovery of images from memory by applying techniques of interpretation of reality.

Downloads

Author Biography

Sandro Maino Ansaldo, Departamento de Arquitectura. Universidad Técnica Federico Santa María.

Arquitecto de la Universidad de Valparaíso (1999). Profesor del área de Teoría e Historia del Departamento de Arquitectura de la Universidad Técnica Federico Santa María (desde 1998). Beca Presidente de la República (2002-2005). Doctor por el Departamento de Composición Arquitectónica de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Barcelona (ETSAB) con la tesis “Pensar la distancia, pensar a la distancia. Juan Borchers, viajes y obra (1948-1950)”. Ha participado en varios congresos de la especialidad tanto en Chile como en Argentina y España. Sus áreas de interés son los viajes de los arquitectos chilenos, la historia de la representación y la historia de las estructuras y la construcción. Actualmente, es investigador del proyecto de Fondef Idea en el que se investiga la utilización de robots para la reproducción de uniones carpinteras tradicionales. Entre sus publicaciones recientes se mencionan: Maino, S. y González, L. F. (2015), El uso de modelos conceptuales y físicos en la asignatura de Historia de las Estructuras y la Construcción, Revista AUS, 18; y Maino, S. (2015), “Le Corbusier, el punto de partida de Juan Borchers”, comunicación presentada en el Congreso Internacional “Le Corbusier, 50 años después”, Valencia, 18 al 20 de noviembre.

References

Borchers, J. (1968). Institución Arquitectónica. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Borchers, J. (1970). La medición como substrato del fenómeno arquitectural. Con cantidades crear cualidades. Hogar y Arquitectura, Revista Bimestral de la Obra Sindical del Hogar, 8/9, 26-39.

Borchers, J. (1975). Meta Arquitectura. Santiago de Chile: Mathesis Ediciones.

Borchers, J. (1987). Precisiones en torno a Le Corbusier. ARS, 8/9, p. 58.

Choisy, A. ([1899] 1944). Historia de la arquitectura (S. Gallo y B. Iribarren, Trads.). Buenos Aires: Victor Leru.

Damisch, H. ([1987] 1997). El origen de la perspectiva (F. Zaragoza, Trad.). Madrid: Alianza.

Eisenstein, S. M. ([1938] 2001). Montaje y arquitectura. En M. Glenny y R. Taylor (Eds.), Hacia una teoría del montaje (pp. 87-109). Barcelona: Paidós Ibérica.

Fletcher, S. B. ([1896] 1928). Historia de la Arquitectura por el método comparado (A. Calzada, Trad.). Barcelona: Canosa.

Hildebrand, A. V. ([1893] 1988). El problema de la forma en la obra de arte (M. I. P. Aguado, Trad.). Madrid: Visor.

Kubovy, M. ([1986] 1996). Psicología de la perspectiva y el arte del Renacimiento (D. Luna, Trad.). Madrid: Trotta.

Le Corbusier. ([1923] 1998). Hacia una arquitectura (J. Martínez, Trad.). Barcelona: Ediciones Apóstrofe.

Leed, E. J. (1992). La mente del viaggiatore. Dall’Odissea al turismo globale (E. J. Mannucci, Trad.). Bolonia, Italia: Societá editrice il Mulino.

Maino, S. (2009). “Juan Borchers y el viaje: apariencia y aparición del objeto arquitectónico”, Tercer Seminario Nacional Docomomo Chile, Valparaíso, Chile: Universidad Técnica Federico Santa María.

Maino, S. (2014). Pensar la distancia, pensar a distancia. Juan Borchers, viaje y obra (1947-1950). Tesis doctoral inédita. Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña.

Pirenne, M. H. ([1970] 1974). Óptica, perspectiva, visión, en la pintura, arquitectura y fotografía (L. Arena, Trad.). Buenos Aires: Victor Leru.

Poincaré, H. ([1902] 2002). Ciencia e hipótesis (A. B. Besio y J. Banfi, Trads.). Madrid: Espasa Calpe.

Rohault de Fleury, G. (1866). Les monuments de Pise au moyen âge. París: A. Morel, Librarie-Éditeur.

Spengler, O. ([1918-1922] 1958). La decadencia de Occidente. Bosquejo de una morfología de la historia universal (M. G. Morente, Trad.). Madrid: Espasa Calpe.

Villanueva, L. (2001). Perspectiva lineal. Su relación con la fotografía. Barcelona: Ediciones UPC.

Anales 45(1): Maino Ansaldo

Published

2015-01-06

How to Cite

Maino Ansaldo, S. (2015). Redrawn images.: Juan Borchers and the space of representation in the Campo de los Milagros of Pisa, 1948-1962. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 45(1). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/261