Redrawn images.
Juan Borchers and the space of representation in the Campo de los Milagros of Pisa, 1948-1962
Keywords:
representation, architectural theory, travelAbstract
The journey of the Chilean architect Juan Borchers (1910-1975) through America and later in Europe and North Africa is a paradigmatic case of a catalytic experience that created new ways of representing space. These representations are the result of the critique of known techniques, the implementation of registration strategies, and the interpretation of architecture based on full-page images in books and theories of perception.
In the article the study of the Campo de los Milagros performed in 1948 by Borchers is exposed, where he differentiates between photography, the lens, and the eye, based on theoretical references of representation from Oswald Spengler, Henri Poincaré, and Adolf Hildebrand, ending with the recovery of images from memory by applying techniques of interpretation of reality.
Downloads
References
Borchers, J. (1968). Institución Arquitectónica. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
Borchers, J. (1970). La medición como substrato del fenómeno arquitectural. Con cantidades crear cualidades. Hogar y Arquitectura, Revista Bimestral de la Obra Sindical del Hogar, 8/9, 26-39.
Borchers, J. (1975). Meta Arquitectura. Santiago de Chile: Mathesis Ediciones.
Borchers, J. (1987). Precisiones en torno a Le Corbusier. ARS, 8/9, p. 58.
Choisy, A. ([1899] 1944). Historia de la arquitectura (S. Gallo y B. Iribarren, Trads.). Buenos Aires: Victor Leru.
Damisch, H. ([1987] 1997). El origen de la perspectiva (F. Zaragoza, Trad.). Madrid: Alianza.
Eisenstein, S. M. ([1938] 2001). Montaje y arquitectura. En M. Glenny y R. Taylor (Eds.), Hacia una teoría del montaje (pp. 87-109). Barcelona: Paidós Ibérica.
Fletcher, S. B. ([1896] 1928). Historia de la Arquitectura por el método comparado (A. Calzada, Trad.). Barcelona: Canosa.
Hildebrand, A. V. ([1893] 1988). El problema de la forma en la obra de arte (M. I. P. Aguado, Trad.). Madrid: Visor.
Kubovy, M. ([1986] 1996). Psicología de la perspectiva y el arte del Renacimiento (D. Luna, Trad.). Madrid: Trotta.
Le Corbusier. ([1923] 1998). Hacia una arquitectura (J. Martínez, Trad.). Barcelona: Ediciones Apóstrofe.
Leed, E. J. (1992). La mente del viaggiatore. Dall’Odissea al turismo globale (E. J. Mannucci, Trad.). Bolonia, Italia: Societá editrice il Mulino.
Maino, S. (2009). “Juan Borchers y el viaje: apariencia y aparición del objeto arquitectónico”, Tercer Seminario Nacional Docomomo Chile, Valparaíso, Chile: Universidad Técnica Federico Santa María.
Maino, S. (2014). Pensar la distancia, pensar a distancia. Juan Borchers, viaje y obra (1947-1950). Tesis doctoral inédita. Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña.
Pirenne, M. H. ([1970] 1974). Óptica, perspectiva, visión, en la pintura, arquitectura y fotografía (L. Arena, Trad.). Buenos Aires: Victor Leru.
Poincaré, H. ([1902] 2002). Ciencia e hipótesis (A. B. Besio y J. Banfi, Trads.). Madrid: Espasa Calpe.
Rohault de Fleury, G. (1866). Les monuments de Pise au moyen âge. París: A. Morel, Librarie-Éditeur.
Spengler, O. ([1918-1922] 1958). La decadencia de Occidente. Bosquejo de una morfología de la historia universal (M. G. Morente, Trad.). Madrid: Espasa Calpe.
Villanueva, L. (2001). Perspectiva lineal. Su relación con la fotografía. Barcelona: Ediciones UPC.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo"

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.