Eduardo Sacriste’s school

A non-formal teaching of architecture

Authors

  • Marcelo Alejandro Fraile Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Universidad de Buenos Aires (FADU-UBA) https://orcid.org/0000-0002-9321-4512

Keywords:

Eduardo Sacriste, vernacular architecture, organicism, teacher-apprentice

Abstract

It is well known what has been written about Eduardo Sacriste´s work, as a forerunner of a new way of seeing the architecture of Modern Movement in Argentina. However, an aspect that was not deeply studied was his role as an educator: an activity that led him to work in different institutions both in the country and abroad. Sacriste loved teaching, it was something innate in him, a force that overflowed his whole life. A profession to which, he said, he had dedicated fifty percent of his life; along with the other fifty to his other love, architecture. This paper proposes a study of five concepts that synthesize the tools most used by him during his design talks. For this analysis, notes and texts were used from the lectures and lessons developed by the teacher at his home-office. This information was supplemented with texts written by Sacriste, as well as other research developed by specialists.

Downloads

Author Biography

Marcelo Alejandro Fraile, Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Universidad de Buenos Aires (FADU-UBA)

Arquitecto por la Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de Tucumán (FAU-UNT). Realizó un Posgrado en Diseño Digital en la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad de Buenos Aires (FADU-UBA). Magíster en Conservación y Rehabilitación del Patrimonio Arquitectónico por la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Córdoba (FAUD-UNC). Doctor en Arquitectura y Profesor Adjunto de Historia de la Arquitectura I y II, (FADU-UBA); Jefe de Trabajos Prácticos de Introducción al Conocimiento Proyectual I y II, Ciclo Básico Común, (CBC-UBA); auxiliar docente de Teoría de la Arquitectura (FADU-UBA). Investigador Principal del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” (IAA-FADU- UBA). Integrante del proyecto UBACYT “Teoría de la Arquitectura en la Contemporaneidad” y Director del proyecto SI PIA 12 “Biomímesis: el uso de la biología en la ideación del proyecto contemporáneo”. Director y editor de la revista TRP21. Entre sus publicaciones se destacan: “Berlín: Un entrecruzamiento polisémico del modelo”, en Niglio, O. (Ed.), Historic Towns between East and West, Ariccia, ERMES, 2015; y “Seis conceptos acerca de la arquitectura del nuevo milenio”, Revista TRP21, 4, 2016.

References

Bellucci, A. (1996). Apuntes de Viaje. Buenos Aires, Argentina: IAA, FADU-UBA.

Ching, F. (2002). Forma, espacio y orden. Barcelona, España: Gustavo Gili.

García, J., González, M. y Losada, J.C. (2012). Arquitectura y construcción tabicada en torno a Eduardo Sacriste. Informes de la Construcción. Vol. 64(525), pp. 35-50.

González González, S. (1986). La proporción. Cuaderno de Arquitectura. Escala, 12, pp. 1-20.

González González, S. (1988). La belleza. Cuaderno de Arquitectura. Escala, 15, pp. 1-20.

Holl, S. (2003). Cuestiones de Percepción. El Croquis: Steven Holl 1986-2003, pp. 88-89.

Mileto, C. (2006). La conservación de la arquitectura: materia y mensaje sensibles. Loggia. Arquitectura y Restauración 19, pp. 20-33.

Moore, C. (1976). Self-Portrait. L’Architecture d’Aujourd’hui, 184, p. XIV.

Nesbitt, K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Nueva York, Estados Unidos: Princeton Architectural Press.

No solo un arquitecto, un maestro, El Maestro. (1985, 3 de febrero). La Nación, s/n.

Ospina Castañeda, C. (1989). De la idea al objeto. Cuaderno de Arquitectura. Escala, 16, pp. 1-20.

Petrina, A. (1985). Eduardo Sacriste: la obra de un maestro. Summa, 220, pp. 24-25.

Raskin, E. (1978). Arquitectura. Su panorama social, ético y económico. México D.F., México: Limusa.

Sacriste, E. (1962). Huellas de edificios. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.

Sacriste, E. (1970). Charlas a principiantes. Una visión integradora y dinámica de la arquitectura. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.

Sacriste, E. (1985). Memoria de arquitectura y vida. Summa, 220, pp. 26-30.

San Agustín (2011). Confesiones, Libro X. (pp. 254-255). Madrid, España: Editorial Alianza.

Zátonyi, M. (2011). Arte y creación. Los caminos de la estética. Buenos Aires, Argentina: Capital intelectual.

Anales 50(1): Fraile

Published

2020-03-29

How to Cite

Fraile, M. A. (2020). Eduardo Sacriste’s school: A non-formal teaching of architecture. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 50(1). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/102