(South)american circuits

Wladimiro Acosta, Gregori Warchavchik and Lúcio Costa

Authors

  • Ricardo Rocha Universidad Federal de Santa María.

Keywords:

tropical architecture, biography, Wladimiro Acosta, Gregori Warchavchik, Lúcio Costa

Abstract

This article focuses on the architectural relationships between Brazil and Argentina, in the context of the post-war international debate. It seeks, firstly and through the trajectories of Wladimiro Acosta and Gregori Warchavchik, to clarify the exchanges between these two architects, and to incorporate later on the figure of Lúcio Costa. It shows the posible relationships between their architectural experiments and the idea of a “tropical architecture”. Secondly, based on the publication of a monograph about Costa, it explains how the reception of the ideas of the Brazilian architect in Argentina took place in a broader debate about postwar architectural ideologies. Finally, it shows how the genealogy of the “tropical architecture” allows to connect those two moments with the present.

Downloads

Author Biography

Ricardo Rocha, Universidad Federal de Santa María.

Arquitecto por la Universidade Federal do Espírito Santo y Doctor en Arquitectura por la Universidade de São Paulo (2006). Fue investigador de postdoctorado en la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Oporto, Portugal (FAUP). Profesor de grado y de las maestrías en Arquitectura y Patrimonio Cultural en la Universidad Federal de Santa María (UFSM) en Río Grande do Sul, Brasil. Autor de varios artículos en congresos y revistas, como Anais do Museu Paulista (Brasil) y Summa (Argentina y Brasil), y del libro Historia de la construcción y arquitectura luso-brasileña: lecturas, libros y bibliotecas (en prensa).

References

Acosta, W. (s/f). Álbum de proyectos de arquitectura moderna (s/d). Buenos Aires, Argentina: 2. ed.

Acosta, W. (1936). Vivienda y ciudad. Buenos Aires, Argentina: Ignacio Aresti.

Acosta, W. (1976) Vivienda y clima. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Arrigucci, Davi. (2000). O cacto e as ruínas. San Pablo, Brasil: Duas Cidades.

Arquitectura moderna año 1940. (1939). Buenos Aires, Argentina: Ignacio Aresti.

Banham, R. (1969). Architecture of the Well-Tempered Environment. Londres, Inglaterra: Architectural Press.

Baweja, V. (2015). The porch as a threshold in between architecture and landscape architecture: Igor B. Polevitzkys Birdcage (1949) and the Florida Tropical Home. International Journal of Architectural Theory, 20(34), pp. 73–94.

Bonta, J. (1963). Eladio Dieste. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano.

Bullrich, F. (1969). Arquitectura Latinoamericana 1930-1970. Barcelona, España: Gustavo Gilli.

Buschiazzo, M. (1961). Félix Candela. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano.

Buschiazzo, M. (1958). S.O.M. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano.

Capdevila, R. (1955). Amancio Williams. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano.

Chang, J. (2007). “Natural” traditions: constructing tropical architecture in transnational Malaysia and Singapore. Explorations, 7(1), pp. 1-22.

Costa, L. (2018). Registro de uma vivência. San Pablo: Ed. 34.

Deckker, Z. (2001). Brazil Built: the architecture of the Modern Movement in Brazil. Londres, Inglaterra: Spon Press.

Döcker, R. (1929). Terrassen Typ. Stuttgart, Alemania: Wetkind & Co.

Falbel, A. (2009). Sobre utopia e exílios na América Latina. Politeia,1(9), pp. 107-140.

Ferraz, G. (1965). Warchavchik e a introdução da nova arquitetura no Brasil 1925-1940. São Paulo, Brasil: Masp.

Frampton, K. (2001). Le Corbusier. Londres, Inglaterra: Thames & Hudson.

Gazaneo, J. y Scarone, M. (1956). Lúcio Costa. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano.

Gaite, A. (2007). Wladimiro Acosta. Buenos Aires, Argentina: Nobuko.

Gentile, E. (1999). Formalismo y populismo en la recepción argentina del modernismo brasileño. Block, 4, p. 124.

Ginzburg, C. (2000). Entrevista. En M. Pallares-Burke (Ed.), As muitas faces da história. (pp. 269-306). São Paulo, Brasil: Editora Unesp.

Gorelik, A. (2005). Das vanguardas a Brasília: cultura urbana e arquitetura na América Latina. Belo Horizonte, Brasil: UFMG.

Katznelson, I. (2013). Fear itself: the New Deal and the origins of our time. Nueva York, Estados Unidos: Liveright.

Koenigsberger O. (Ed.)(1975). Manual of tropical housing & building. Hyderabad, Andhra Pradesh, India: Orient Longman Private Limited.

Lafetá, J. (2000). 1930: a crítica e o modernismo. São Paulo, Brasil: Duas Cidades.

Levin, A. (2015). Beyond global vs. local: tipping the scales of architectural historiography. ABE Journal, 8.

Liernur, J. (2007). Wladimiro Acosta y el expresionismo alemán: consideraciones acerca de los fundamentos ideológicos del sistema Helios. En A. Gaite (Ed.), Wladimiro Acosta. (pp. 261-304). Buenos Aires, Argentina: Nobuko.

Lira, J. (2011). Warchavchik: fraturas da vanguarda. São Paulo, Brasil: Cosac Naify.

Menéndez, R. (1962). Bresciani/ Valdés/ Castillo/ Huidobro. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano y Investigaciones Estéticas.

Mindlin, H. (1961). International Architecture in the Tropics. Brazilian architecture. Londres, Inglaterra: Royal College of Art.

Mindlin, H. (1962). Gilberto Freyre e os arquitetos. Guanabara, 4, pp. 7-11.

Mindlin, H. (1999). Arquitetura moderna no Brasil. Rio de Janeiro, Brasil: Aeroplano.

Moreira, P. (2005). Alexandre Altberg e a Arquitetura Nova no Rio de Janeiro. Arquitextos, 5(58).

Müller, L. (2014). Los cielos del sur: Tres casas de Wladimiro Acosta y una interpretación de la arquitectura moderna en Argentina. Bitácora arquitectura, 27, pp. 38-49.

Rocha, R. (2006). Algumas questões sobre autoritarismo e formação do ideário da arquitetura moderna carioca. Risco, 2(4), pp. 15-20.

Rocha, R. (2008). Revistas femininas, cinema e difusão da arquitetura moderna no Brasil. En Anais Seminário Latino Americano Arquitetura e Documentação. Belo Horizonte, Brasil: UFMG.

Rocha, R. (2014a). A arquitetura do Convento da Penha (ES) por Robert Smith. En Anais IX Colóquio Luso-Brasileiro de História da Arte. Belo Horizonte, Brasil: UFMG.

Rocha, R. (2014b). Tránsitos americanos: Lúcio Costa y la Argentina. En E. Alanis (Ed.), Tránsitos en el circuito América Latina, Europa y Estados Unidos en el periodo de la posguerra (1945-1960): redefiniciones en la arquitectura y el urbanismo. (pp. 73-83). Ciudad de México, México: UNAM.

Rocha, R. (2018) Tropicalismo e (in)disciplina: Gregori Warchavchik e Wladimiro Acosta. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, 1(26).

Rocha, R. (2020) História da Construção e da Arquitetura Luso-Brasileiras: Leituras, livros e bibliotecas. San Pablo, Brasil: Edusp.

Segawa, H. (2005). Tropicalismo o Barbarie. Arquitectura Latinoamericana Contemporánea. (pp. 82-103). Barcelona, España: Gustavo Gili.

Smith, R. (2012). Arquitetura e urbanismo. Brasilia, Brasil: IPHAN.

Telles, S. (2018). Ensaio sobre a utilidade lírica. En L. Costa (Ed.), Registro de uma vivência. San Pablo, Brasil: Ed. 34.

Sartoris, A. (1975). Ordre et climat méditerranéens. Encyclopédie de l'Architecture Nouvelle. Milán, Italia: Ulrico Hoepli.

Trajano, F. (2018). The many faces of a para-fascist culture: architecture, politics and power in Vargas' regime (1930–1945). Fascism, 7, pp. 175-212.

Tzonis, A., Lefaivre, L. y Stagno, B. (2001). Tropical architecture: critical regionalism in the age of globalization. Nueva York, USA: Wiley-Academic.

Vasquez, K. (2005). Redes intelectuais hispano-americanas na Argentina de 1920. Tempo Social, 1(17). pp. 55-80.

Vida doméstica. (1931). 161, agosto.

Wakely, P. (1983). The development of a school: an account of the Department of Development and Tropical Studies of the Architectural Association. Habitat International, 7(5/6), pp.337-346.

Wisnik, G. (2001). Lúcio Costa. San Pablo, Brasil: Cosac & Naify.

Irigoyen, A. (2002). Wright e Artigas. San Pablo, Brasil: Ateliê Editorial.

Zimmerman, J. (2017). Mario Buschiazzo y la “Arquitectura Americana Contemporánea” (1955-1970). Buenos Aires, Argentina: Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”.

Anales 50(2): Rocha

Published

2020-07-12

How to Cite

Rocha, R. (2020). (South)american circuits: Wladimiro Acosta, Gregori Warchavchik and Lúcio Costa. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 50(2). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/84