“Coqueta, vivaz, risueña, como una piba porteña”

Images of Corrientes Street. 1920-1937

Authors

  • Catalina V. Fara Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES). Universidad Nacional de San Martín (UNSAM) / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) https://orcid.org/0009-0000-2147-1424

Keywords:

Buenos Aires, Corrientes Street, imaginary, urban landscape

Abstract

The literary and artistic representations of the urban landscape allow us to understand the process of the cities’ imaginary conformation; and more specifically the relationship between artists and the city itsef. In the 1920´ s and 30´ s, the debates about Buenos Aires modernization produced drastic changes in the city´ s appearance, which originated numerous reactions. Diverse images of the modern city will then appear, supported by a motifs repertoire which will have its synthesis with the Obelisco inauguration in 1937. In this context, the images produced in this period about Corrientes street can be understood as an example of many artist´s interest on translating the consequences of the city´s growth. Nevertheless, and despite its effective material changes, there is an image of this centric Buenos Aires´ street that persists through time; known as “the street that never sleeps”, which became a symbol of the cosmopolitan Buenos Aires of the first decades of the twentieth century.

Downloads

Author Biography

Catalina V. Fara, Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES). Universidad Nacional de San Martín (UNSAM) / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Licenciada en Artes, Universidad de Buenos Aires (UBA). Beca Interna de Postgrado Tipo I del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Doctoranda en Teoría e Historia del Arte;  Universidad de Buenos Aires (UBA), Facultad de Filosofía y Letras (FFyL). Maestranda en Historia del Arte Latinoamericano y Argentino, Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES); Unviersidad Nacional de San Martín (UNSAM). Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnica (CONICET – IDAES/UNSAM).

References

Arlt, Roberto. 1928. “El espíritu de la calle Corrientes no cambiará con el ensanche”, El Mundo, 25 de julio, en Aguafuertes porteñas. Buenos Aires: Losada, 2010.

Arlt, Roberto. 1929. “Corrientes por la noche”, El Mundo, 26 de marzo, Buenos Aires, en Scroggins, Daniel. Las aguafuertes porteñas de Roberto Arlt, Buenos Aires: ECA, 1981

Arlt, Roberto. 1937. “Nuevos aspectos de las demoliciones”, El Mundo, 28 de junio, Buenos Aires.

Bossaglia, Rossana. 1979. Il Novecento italiano. Milán: Feltrinelli.

Gorelik, Adrián. 1998. La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936. Bernal: UNQ, 2010.

Gorelik, Adrián. 2004. Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana. Buenos Aires: Siglo XXI.

Marechal, Leopoldo. 1936. Historia de la calle Corrientes. Buenos Aires: Paidós, 1967.

Martínez Estrada, Ezequiel. 1940. La cabeza de Goliat. Microscopia de Buenos Aires. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2009.

Reinoso, Olegario. 1936. “Reflexiones de un vago”. Caras y Caretas, año XXXIX, N° 1957, 4 de abril, Buenos Aires, p. 102.

Sarlo, Beatriz. 1988. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión, 2007.

S/A. 1935. “Corrientes parece la calle de una ciudad bombardeada”. Caras y Caretas. Buenos Aires, año XXXVIII, n° 1905, 6 de abril de 1935, s/p.

S/A. 1934. “Visiones nocturnas de los barrios porteños: la calle Corrientes”. Caras y Caretas, Buenos Aires, año XXXVII, n° 1869, 28 de julio, s/p.

S/A. 1937. “Una rápida incursión fotográfica por el subsuelo de la futura avenida 9 de Julio”. Caras y Caretas. Buenos Aires, año XL, n° 2027, 7 de agosto, p. 32-33.

S/A. 1937. “El pabellón argentino en la Exposición de Paris”. Caras y Caretas. Buenos Aires, año XL, n° 2034, 25 de septiembre, s/p.

Anales 41(2): Fara

Published

2011-09-02

How to Cite

Fara, C. V. (2011). “Coqueta, vivaz, risueña, como una piba porteña”: Images of Corrientes Street. 1920-1937. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 41(2). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/372