“Coqueta, vivaz, risueña, como una piba porteña”
Images of Corrientes Street. 1920-1937
Keywords:
Buenos Aires, Corrientes Street, imaginary, urban landscapeAbstract
The literary and artistic representations of the urban landscape allow us to understand the process of the cities’ imaginary conformation; and more specifically the relationship between artists and the city itsef. In the 1920´ s and 30´ s, the debates about Buenos Aires modernization produced drastic changes in the city´ s appearance, which originated numerous reactions. Diverse images of the modern city will then appear, supported by a motifs repertoire which will have its synthesis with the Obelisco inauguration in 1937. In this context, the images produced in this period about Corrientes street can be understood as an example of many artist´s interest on translating the consequences of the city´s growth. Nevertheless, and despite its effective material changes, there is an image of this centric Buenos Aires´ street that persists through time; known as “the street that never sleeps”, which became a symbol of the cosmopolitan Buenos Aires of the first decades of the twentieth century.
Downloads
References
Arlt, Roberto. 1928. “El espíritu de la calle Corrientes no cambiará con el ensanche”, El Mundo, 25 de julio, en Aguafuertes porteñas. Buenos Aires: Losada, 2010.
Arlt, Roberto. 1929. “Corrientes por la noche”, El Mundo, 26 de marzo, Buenos Aires, en Scroggins, Daniel. Las aguafuertes porteñas de Roberto Arlt, Buenos Aires: ECA, 1981
Arlt, Roberto. 1937. “Nuevos aspectos de las demoliciones”, El Mundo, 28 de junio, Buenos Aires.
Bossaglia, Rossana. 1979. Il Novecento italiano. Milán: Feltrinelli.
Gorelik, Adrián. 1998. La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936. Bernal: UNQ, 2010.
Gorelik, Adrián. 2004. Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana. Buenos Aires: Siglo XXI.
Marechal, Leopoldo. 1936. Historia de la calle Corrientes. Buenos Aires: Paidós, 1967.
Martínez Estrada, Ezequiel. 1940. La cabeza de Goliat. Microscopia de Buenos Aires. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2009.
Reinoso, Olegario. 1936. “Reflexiones de un vago”. Caras y Caretas, año XXXIX, N° 1957, 4 de abril, Buenos Aires, p. 102.
Sarlo, Beatriz. 1988. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión, 2007.
S/A. 1935. “Corrientes parece la calle de una ciudad bombardeada”. Caras y Caretas. Buenos Aires, año XXXVIII, n° 1905, 6 de abril de 1935, s/p.
S/A. 1934. “Visiones nocturnas de los barrios porteños: la calle Corrientes”. Caras y Caretas, Buenos Aires, año XXXVII, n° 1869, 28 de julio, s/p.
S/A. 1937. “Una rápida incursión fotográfica por el subsuelo de la futura avenida 9 de Julio”. Caras y Caretas. Buenos Aires, año XL, n° 2027, 7 de agosto, p. 32-33.
S/A. 1937. “El pabellón argentino en la Exposición de Paris”. Caras y Caretas. Buenos Aires, año XL, n° 2034, 25 de septiembre, s/p.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo"

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.