American Project

Notes on a definition of project models in a geo-cultural context

Authors

  • Roberto Fernández Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Keywords:

historiography, Latin American architecture, outer and inner models, local geo-culture, global geo-culture, seven historical stages

Abstract

When speaking of the history of architecture in America, there is a persistence of a historiographic duality between “dependendists” (of diverse replications or irregular copies of supposed “central” productions) and “essentialists” (with an almost autistic autonomy). On the one hand, it brings up the need to think of the history of historiography —or the positions that concern the history of American architecture and even cultural, political and ideological positions— and, on the other hand, the need to become aware of a route of the diverse historical steps that superimpose to give account of that history. This essay, from such second point of view, visits seven stages of a possible history of American architecture from its proper geo/cultural, anthropological and political specificity.

Downloads

Author Biography

Roberto Fernández, Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Arquitecto y Doctor en Arquitectura, UBA. Profesor Titular de Historia de la Arquitectura y el Urbanismo en la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMDP) y de Historia de la Arquitectura en la FADU/UBA. Investigador de la Universidad Abierta Interamericana (UAI). Es autor de más de trescientos ensayos sobre teoría, historia y crítica de arquitectura y varios libros, entre ellos: El Laboratorio Americano (2000), Derivas (2002), Ecología Artificial (2010) y Mundo Diseñado (2011).

References

Abensour, M. (2007). El espíritu de las leyes salvajes: Pierre Clastres o una nueva antropología política. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.

Brotherston, G. (1997). La América indígena en su literatura: Los libros del Cuarto Mundo. México DF, México: Editorial CFE.

Clastres, P. (2010). La sociedad contra el Estado. Barcelona, España: Editorial Virus.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente: Historia del arte y tiempo de los fantasmas. Madrid, España: Abada Editores.

Fernández, R. (2003). Paisajes de lo Global. Arquitecturas del Terciario: Argentina ‘90. Summa+ 60.

Gruzinski, S. (1991). La colonización de lo imaginario: Sociedades indígenas y occidentalización en el México Español. Siglos XVI-XVIII. México DF, México: Editorial FCE.

Gruzinski, S. (1994). La guerra de las imágenes: De Cristóbal Colón a “Blade Runner” (1492-2019). México DF, México: Editorial FCE.

Gruzinski, S. (2004). La ciudad de México: Una historia. México DF, México: Editorial FCE.

Hilger, C. y Sánchez, S. (2002). Alejandro Christophersen. En Colección España y Argentina en la Arquitectura del Siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Ediciones SCA.

Irigoyen, E. (2000). La patria en escena: Estética y autoritarismo en Uruguay. Textos, monumentos, representaciones. Montevideo, Uruguay: Ediciones Trilce.

Lévi-Strauss, C. (1997). Tristes trópicos. Barcelona, España: Editorial Paidós Ibérica.

Louraux, N. (2007). Notas sobre el Uno, el Dos y lo Múltiple. En M. Abensour (Ed.), El espíritu de las leyes salvajes: Pierre Clastres o una nueva antropología política. (p.243). Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.

Neira, H. (1996). Hacia la tercera mitad. Perú XVI-XX: Ensayos de relectura herética. Lima, Perú: Editorial Sidea.

Paz, O. (1982). Sor Juana Inés de la Cruz o las trampas de la fe. México DF, México: Editorial FCE.

Rojas, R. (1924). Eurindia: Ensayo de estética fundado en la experiencia histórica de las culturas americanas. Buenos Aires, Argentina: Librería La Facultad.

Severi, C. (2010). El sendero y la voz: Una antropología de la memoria. Buenos Aires, Argentina: Editorial SB.

Skovgaard, R. (2009). El encubrimiento de América: Secretos de una tierra arrasada. Buenos Aires, Argentina: Le Monde Diplomatique-Capital Intelectual.

Warburg, A. (2004). El ritual de la serpiente. México DF, México: Editorial Sexto Piso.

Anales 42(1): Fernández

Published

2012-02-22

How to Cite

Fernández, R. (2012). American Project: Notes on a definition of project models in a geo-cultural context. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 42(1). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/356