The abstraction in the Río de la Plata
Its effect in argentine´s design
Keywords:
Concreteness, BKF, design, cultureAbstract
The beginning of the demonstrations of the abstraction in our country has its place in Torres Garcías´s work in Uruguay and it was developed continuing with the Concret Art Association, invention and the Movement (Madí), to settle it then with the magazine nueva visión with Tomás Maldonado as an ideologue.
We can consider that BKF marks the beginning of design in Argentina due to its characteristics, which are: the involvement of the aesthetic groups of the moment, the resolution with the available technology and with a concern about the utilitarian varieties. These modes are perceived in the continuity which was demonstrated in design companies´ works, such as Harpa, Six, ch and Stilka until this discipline was installed in Argentine´s universities.
Downloads
References
Arquitectura Plus, mayo de 1993.
Barnitz, J. (1991). El Taller Torres García. Madrid, España: separata de La escuela del Sur. Catálogo de exposición en el Museo Centro de Arte Reina Sofía.
Borges, J. L. (1960). “Kafka y sus predecesores”. En Otras inquisiciones. Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Buzio de Torres, C. (1991). La Escuela del Sur. Madrid, España: Catálogo de exposición en el Museo Centro de Arte Reina Sofía, p. 67.
Catálogo de Exposición de Artesanía Italiana (1938). Buenos Aires, Argentina: Museo de Bellas Artes.
Crispiani, A. (1997). Belleza e invención. Block, Revista de Arquitectura, la Ciudad y el Territorio, N° 1, agosto, p. 61. Buenos Aires, Argentina: Centro de estudios de Arquitectura Contemporánea. Universidad Torcuato Di Tella.
Kosice, G. (1982). Arte Madí. Buenos Aires, Argentina: Ediciones de Arte Gaglianone.
Levisman de Clusellas, M. (1992).The Bariloche Style. The Journal Decorative and Propaganda Arts, N° 18.
Liernur, F. (1994). Arquitectura moderna, el grupo Austral. Revista sca, N° 172, Buenos Aires.
Maldonado, T. (1977). Vanguardia y racionalidad, Escritos 1946-1974. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Maldonado, T. (1997). En Perazzo, N. y C. A. Méndez Mosquera (1997). Escritos preulmianos. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito.
Manifiesto Austral. Revista Nuestra Arquitectura. Buenos Aires, Argentina, junio de 1939.
Méndez Mosquera, C. (1968). 20 años de diseño gráfico en la República Argentina. Summa, N° 15.
Perazzo, N. (1983). El arte concreto en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Ediciones de Arte Gaglianone.
Perazzo, N. y C. A. Méndez Mosquera (1997). Escritos preulmianos. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito.
Piterbarg, Elías, Bazán Armando, Maldonado Tomás. (1944). Tratado del amor. Buenos Aires: Cenit Buenos Aires.
Rey Pastor, J. (1963). Diseño de muebles contemporáneos argentinos. Summa, N° 2.
Torres García, J. (1936). Segunda época de “Cercle et Carré” Fundada en París. Círculo y Cuadrado. Segunda Época. Nº 1. Montevideo.
Torres García, J. (1944). Universalismo Constructivo. Buenos Aires, Argentina: Poseidón.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo"

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.