The notion of heterotopia and its application in the analysis of project teaching at the School of Architecture of Buenos Aires, 1901-1948

Authors

Keywords:

heterotopie, teaching project, teaching history, design exercises

Abstract

Project teaching is a complex learning experience that intersects both the approach acquire certain issues and problems in project periods and with pedagogical and didactic issues, as well as on the own considerations of the meaning of architecture and how to address, within an ideological-theoretical and at a particular historical moment contex. The notion of “heterotopia” provided by Foucault brings new conceptual tools for the analysis of these exercises, allowing hallowed uncover ideas that remained unchanged for a long period of time.

Downloads

Author Biography

Ana Cravino, Instituto de la Espacialidad Humana. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Universidad de Buenos Aires.

Arquitecta por la Universidad de Morón (UM), Argentina. Profesora Superior Universitaria y Magister en Gestión de Proyectos Educativos, Universidad CAECE. Es Doctora en Arquitectura por la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires (FADU – UBA). Profesora Titular de Teoría y Crítica de la Arquitectura (UM) Es docente e investigadora de la Universidad de Buenos Aires. Es autora del libro Enseñanza de la Arquitectura: Una aproximación histórica.

References

Armus, D. (1995). La ciudad higiénica: tuberculosis y utopías en Buenos Aires. En Gutman, M. y Reese, T. (1995). Buenos Aires 1910. El imaginario para una gran capital. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.

Bosch, G., Cravino, A., Spadaro, M. y Agresti, P. (2014). En torno al surgimiento de las ciencias sociales. Buenos Aires, Argentina: C.C.C. Educando.

Borges, J.L. ([1952] 1998). Otras inquisiciones. Barcelona, España: Alianza Editorial.

Corona Martínez, A. (1990). Ensayo sobre el proyecto. Buenos Aires, Argentina: CP67.

Cravino, A. (2009 a). Una historia sobre la transformación de la habitación popular en Buenos Aires. Revista digital Café de las ciudades. Conocimiento, reflexiones y miradas sobre la ciudad Nº 76, 1era Parte. Buenos Aires, Argentina, Febrero 2009.

Cravino, A. (2009 b). Persistencias de las estrategias de intervención higienistas sobre el medio ambiente natural y social. XXVII Congreso ALAS – Asociación Latinoamericana de Sociología. 31 de agosto y 4 de septiembre. Buenos Aires, Argentina: Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires.

Cravino, A. (2014). Disciplina, integración y transferencia. Revista RDA Nº 2, Universidad Católica de Santa Fe, pp. 8-11.

Díaz Barriga, F. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México D.F., México: McGraw Hill.

Doberti, R. (2008). Espacialidades. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito.

Guadet, J. (1910). Les Elements de la Composition: Les edificies hospitaliers. En Guadet, J. (1910). Éléments et théorie de l›architecture. Cours professé à l›Ecole Nationale et Spéciale des Beaux-Arts. Tomo II, Libro IX. París, Francia: Librairie de la construction moderne.

Kuhn, T. S. (2002). El camino desde la estructura. Barcelona, España: Paidós.

Lefebve, H. (1974). La producción del espacio. Papers: Revista de sociología Nº 3, 1974, pp. 219-229 en http://www.erevistas.csic.es/ficha_articulo.php?url=oai:raco.cat:article/52729&oai_iden=oai_revista221

Giedion, S. (1958). Espacio, tiempo y arquitectura. Barcelona, España: Hoepli.

Muntañola Thornberg, J. (1974). La arquitectura como lugar. Aspectos preliminares de una espistemología de la arquitectura. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Muntañola Thornberg, J. (1998). Transcripciones arquitectónicas I: Texto y contexto. Barcelona, España: Ediciones UPC, Universidad politécnica de Cataluña.

Neurath, O. ([1929] 2002). La concepción científica del mundo: el Círculo de Viena. REDES -Revista de Estudios sobre la Ciencia y la Tecnología, Vol. 9, Nº 18, Universidad de Quilmes, junio de 2002.

Pause, M. (1976). Teaching the design studio, a case study: MIT’s department of architecture, 1865-1974. Massachusetts, Estados Unidos: MIT.

Popper, K. (1977). La lógica de la investigación científica. Madrid, España: Tecnos.

Popper, K. (1991). Conjeturas y refutaciones. Barcelona, España: Paidós.

Popper, K. (2005). El mito del marco común. En defensa de la ciencia y la racionalidad. Barcelona, España: Paidós.

Porphyrios, D. (1978). Heterotopía: Un estudio sobre la sensibilidad ordenadora de la obra de Alvar Aalto. Architectural Monographs Nº4 - Alvar Aalto. Londres, Inglaterra: Academy Editions.

Revista de Arquitectura Nº 59, noviembre de 1925, Pág. 406-408.

Revista Técnica Nº 124, 31 de marzo de 1901, Pág. 405.

Reigeluth, C. (comp). (2000). Diseño de la instrucción teorías y modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción. Madrid, España: Mc Graw Hill - Aula XXI Santillana.

Schön, D. (1998). La formación de profesionales reflexivos. Madrid, España: Paidós.

Wasserman, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Wilkins, J. (1802) The mathematical and philosophical works, Vol II, Whittingham, Londres, Pág. 247-260.

https://archive.org/stream/mathematicaland01conggoog#page/n266/mode/2up

Anales 44(1): Cravino

Published

2014-02-11

How to Cite

Cravino, A. (2014). The notion of heterotopia and its application in the analysis of project teaching at the School of Architecture of Buenos Aires, 1901-1948. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo", 44(1). Retrieved from https://iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/294

Issue

Section

Artículos